Supersexig rosa cava

Att hitta bra roséchampagne till ett rimligt pris är inte lätt. Ska det vara riktigt bra så blir det ofta mycket dyrt. Som tur är finns en cava som slår de flesta av dem på fingrarna.

Raventós i Blanc ”de Nit” föll jag pladask för redan när jag var på bodegan i Penedés i höstas. Då provades årgång 2008 av detta speciella vin (läs mer i denna bloggpost). Igår drack vi årgång 2007 från en butelj jag fick med mig hem. Den äldre årgången hade lite mer karaktär av hallon men var i övrigt lika elegant, fruktig och smakrik med samma fantastiska fina, täta och mjuka mousse som årgången som provades på plats. Farligt läcker och försvinnande god! Ännu farligare är att vinet nu finns i beställningssortimentet till blygsamma 149 kronor. Jag har redan beställt en låda. Sommaren är räddad!

Från Raventós i Blanc finns i ordinarie sortimentet det vita L’Hereu Reserva Brut Nature som också kan rekommenderas. Vill du ha en rosécava till lägre pris så är Segura Viudas Brut Rosé riktigt trevlig, snygg och fruktig med massor av karaktär av solvarma sommarbär från den lokala druvan trepat. Nästan flirtigt lättdrucken och ett riktigt fynd! Men ”de Nit” måste du prova.

(För övrigt är jag galet nöjd med kvaliteten på bilderna jag tar med min iphone.)

Etiketter:, , , , ,

Kategorier: Cava, Vin

Kontakt & prenumeration

Det finns flera sätt att hålla sig uppdaterad om bloggen, se nedan. Vill du ha kontakt med mig direkt kan du mejla till anders@gustibus.se.

8 kommentarer på “Supersexig rosa cava”

  1. Sofie
    06 juni 2011 den 12:24 #

    Den där sålde du in väl!

  2. 07 juni 2011 den 11:13 #

    Tack för tipset! Och ja, grym bild för att vara iPhone. Men blir ofta bra bilder i dagsljus, i dunkel restaurangmiljö blir de dock suddiga…

    • 07 juni 2011 den 12:54 #

      Jag tar de flesta bilderna med telefonen numera. Jag lyckas faktiskt bättre i skum belysning med iphonen än med den dyra systemkameran. Lite grynigt blir det när det är riktigt mörkt.

  3. 10 juni 2011 den 21:41 #

    En stycken flaska är beställd, tack för tipset!

  4. Monica Levinsson
    11 juni 2011 den 7:49 #

    Denna recension gick inte att förbigå, beställt ett par flaskor. Tackar för tipset Anders!

  5. 11 juni 2011 den 10:39 #

    Beställde en låda på störten!

  6. 11 juni 2011 den 10:50 #

    Oj! Snart får jag väl begära bonus från importören. 😉

  7. 12 december 2012 den 21:08 #

    Och nu fortsätter beställningarna. Känns helt rätt med något som beskrivs som supersexigt till nyår.

Lämna en kommentar