Julia Childs Boeuf Bourguignon

bouef bourgignon julia child

(Jag har lagt upp ett lättöverskådligt sammandrag  här. Om du ändå tycker receptet verkar omständligt så tycker jag du ska prova Carl Butlers recept som är mycket enkelt och blir nästan lika bra.)

Dagen har ägnats åt inköp och matlagning. Projektet var att enligt alla konstens regler tillaga en boeuf bourguignon enligt Julia Childs legendariska recept. Detta har stått på agendan sen jag såg filmen Julie & Julia och för första gången öppnade hennes kokbok.

Jag dubblade receptet eftersom jag har tio gäster imorgon och grytan ska njutas i samband med en vinprovning. I övrigt följde jag receptet till punkt och pricka. Jag gör en hofbergare och återger nedan Julia Childs originalrecept ordagrant ur boken ”Det Goda Franska Köket”. I blått finns mina kommentarer.  EDIT: Resultatet och synpunkter på receptet hittar du här.

Boeuf Bourguignon

Boeuf à la Bourguinonne

(Oxkött i rödvin med bacon, lök och champinjoner)

Som ofta är fallet med berömda maträtter, finns det mer än ett sätt att laga en god boeuf bourguignon. Noggrant tillagad och väl smaksatt är den en av de godaste kötträtter människan skapa och passar utmärkt som huvudrätt vid en middag med gående bord. Lyckligtvis kan den lagas helt färdig i förväg, t o m dagen innan, och den vinner bara i smak på att åter värmas upp.

Kokt potatis är det som traditionellt hör ihop med denna rätt, men potatisen kan bytas ut mot smörslungade nudlar eller kokt ris. Om man vill servera någon grönsak till, är ärter i smör bästa valet. Servera grytan med ett ganska fylligt, ungt vin, exempelvis en Beaujolais, Côtes du Rhône, St. Emilion eller bourgogne. (I Bourgogne har jag alltid fått rätten serverad med tagliatelle. Inte i min smak)

För 6 personer

  • En bit bacon på 2 hg

Skär bort svålen och skär baconbiten till lardons (strimlor som är 1/2 cm tjocka och 4 cm långa). Sjud svål och baconstrimlor i 10 minuter i 1 1/2 liter vatten. Sila upp och torka. Om du använder rimmat eller färskt sidfläsk kan du hoppa över detta steg)

Förvärm ugnen till 225°

  • En eldfast gryta, ca 8 cm djup och 25 cm vid.
  • 1 msk olivolja eller matolja
  • En hålslev

Stek baconstrimlorna i oljan över måttlig värme så att de blir lätt brynta. Lägg upp dem på ett fat med hålsleven. Sätt grytan åt sida. Hetta upp fettet så att det nästan ryker när det blir dags att bryna köttet.

  • 1 1/2 kg magert grytkött, skuret i 5-centimeterstärningar.

Torka köttet noga på hushållspapper. Det bryner inte om köttet är fuktigt. Stek några få bitar i taget i den heta oljan och baconfettet, tills köttbitarna är vackert brynta på alla sidor. Lägg köttbitarna på fatet med baconstrimlorna. (Att torka köttet innan stekning är Julias budskap till världen, stekytan blir bättre. Använd bra huhållspapper eller en ren kökshanduk)

  • 1 skivad morot
  • 1 skivad lök

Bryn de skivade grönsakerna i samma fett. Häll sedan bort fettet.

  • 1 tsk salt
  • 1/4 tsk peppar
  • 30 g mjöl

Lägg tillbaka bacon och kött i grytan, salta och peppra och skaka om bitarna. Pudra över mjölet och skaka omkring bitarna igen så att köttet täcks med ett tunt lager mjöl. Sätt in grytan utan lock i ugnen och låt den stå i 4 minuter. Skaka om bitarna och låt den stå 4 minuter till. (Under tiden bryns mjölet och köttbitarna får en tunn stekskorpa.) Ta ut grytan och sänk värmen till knappt 175°.

  • 7 dl fylligt, ungt rödvin, helst samma sort som man serverar till maten, eller en Chianti
  • 4 1/2-7 dl mörk oxbuljong
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 krossade vitlöksklyftor
  • 1/2 tsk timjan
  • 1 sönderbrutet lagerblad
  • Den blancherade baconsvålen

Rör i vinet och så mycket buljong, att köttet nätt och jämt täcks. Sätt till tomatpurén, vitlöken, örtkryddorna och svålen. Sjud upp alltsammans uppe på spisen. Lägg lock på grytan och sätt in den i den undre tredjedelen av den förvärmda ugnen. Reglera värmen, så att grytan sjuder mycket sakta och låt den stå i 3-4 timmar. Köttet är färdigt, när det känns mört när man provar med en gaffel. (Jag använde mig av Knorrs nya Fond ”Du Chef” som alla berömmer. Hällde i den koncentrerad då vinet täckte mer än väl.)

  • 18-24 smålökar, mörkbräserade i buljong*
  • 450 g champinjoner, delade i 4 delar och brynta i smör*

Medan köttet bräserar gör man i ordning lök och champinjoner. Sätt dem åt sidan tills de behövs.

När köttet är mört häller man innehållet i grytan i en sil, som man placerat över en kastrull. Skölj ut grytan och lägg tillbaka kött och bacon i den. Fördela löken och champinjonerna över köttet.

Skumma fettet av såsen. Sjud såsen i en minut eller två och skumma bort det ytterligare fett som stiger till ytan. Man bör ha ungefär 6 dl sås, som är så tjock att den täcker en sked tunt. Om såsen är för tunn, kokar man snabbt ihop den. Om den är för tjock kan man späda med några skedar buljong. Häll såsen över kött och grönsaker.

(+) Hit kan rätten förberedas.

  • Persiljekvistar

Om gryta skall serveras genast: Lägg på lock, sjud upp det hela och låt det sjuda några minuter. Rör försiktigt då och då från botten. Servera ur grytan eller lägg upp köttet på ett fat omgivet av potatis, nudlar eller ris. Dekorera med persiljekvistar

Om rätten skall serveras senare: Lägg på locket när grytan kallnat och ställ den i kylen. Sjud upp den igen ungefär 15-20 minuter innan maten skall serveras och låt den sjuda skata i ca 10 minuter. Ös sås över köttet då och då.

* Lökarna bryns hela i smör tills de får fin färg. Tillsätt mörk buljong och/eller vin (rött, vitt eller sherry), persiljekvistar, ett lagerblad, timjan, salt och peppar och låt sjuda under lock till lökarna är mjuka.

* Stek svampen på medelhög till hög värme i torr panna tills de börjar kvida och knäppa. Tillsätt sedan smör och stek tills gyllenbruna.

Du vet väl att Öhmans Mat & Vin finns på Facebook också? Gå in och ”gilla” så får du blogguppdateringar och annat direkt i ditt facebookflöde. Bra va?

Etiketter:, , , , , , , , , , , , ,

Kategorier: Julia Child recept, LCHF, Recept, Vin

Kontakt & prenumeration

Det finns flera sätt att hålla sig uppdaterad om bloggen, se nedan. Vill du ha kontakt med mig direkt kan du mejla till anders@gustibus.se.

71 kommentarer på “Julia Childs Boeuf Bourguignon”

  1. 13 november 2009 den 22:52 #

    På nnat håll i boken förklarar Julia att hon inte hyser förtroende för det fläsk man hittar, att det ofta är rökt och att man därför bör sjuda det kort för att mildra dess smak. Det är inget problem om du använder lättrimmat eller färskt fläsk.

    • 13 november 2009 den 22:56 #

      Aha. Det ante mig! Jag funderade faktiskt över om hon med ”bacon” menade salt sidfläsk. Förklarar en hel del. Själv gillar jag den rökta smaken.

      • 13 november 2009 den 23:01 #

        Jag kokade fläsket första gången, men sedan dess har jag oberoende av vilken sort jag använt struntat i det. Det blir annorlunda, men inte så annorlunda. Och gott blir det hur som helst.

  2. Mikael
    13 november 2009 den 23:38 #

    Vilket vin använde du i bouefen Anders?

    • 13 november 2009 den 23:44 #

      Jag har den stora förmånen att ha tillgång till stora mängder med ”vinslattar” av god kvalitet. Med andra ord kan jag bara säga att vinerna var kraftfulla, smakrika, unga och mycket italienskt.

      • Rikard
        27 november 2020 den 17:22 #

        Italienskt = sött. Jag tror Julia ville ha ärliga Franska viner, typ en go Chautue d nöff. 🙂

  3. Mikael
    13 november 2009 den 23:49 #

    Ok en fråga till, när la du i morot och lök?

    • 14 november 2009 den 10:06 #

      De åkte ner samtidigt som vinet och buljongen. Det har jag också skrivit i min kommentar till receptet.

  4. Mikael
    14 november 2009 den 13:20 #

    Sorry ser det nu , var nog lite trött igår.
    Ha en trevlig kväll och hoppas grytan smakar bra.

  5. biffen
    15 november 2009 den 17:36 #

    Anders, Fond Du Chef innehåller samma skit som buljongtärning, fast tom värre. Hör och häpna, den innehåller inget kött utan köttextrakt. Det var fan det sjukaste jag läst på en länge
    Håll till godo med Innehållsdeklarationen:

    http://knorr.se/#/produkter/fond-du-chef/796

    • Flora
      12 januari 2010 den 19:14 #

      Det är väl självklart att fonden inte innehåller kött.

      Köttextrakt kommer av att du kokar ben och annat med grönsaker för att göra fond. Inget konstigt med det även en hemmagjord fond (vilket naturligtvis är bäst) innehåller just köttextrakt.

  6. Per S
    19 november 2009 den 22:34 #

    Älskar Boeuf Bourgignon. Skall prova det här receptet nästa gång. Har använt billig italiensk Nero d’Avola som jag tycker smakar bra i grytan. Helt odrickbart dock.

  7. Per S
    19 november 2009 den 22:44 #

    För övrigt är det viktigt att servera en god potatis till en sådan här rätt. Potatis är något som alldeles för ofta behandlas lite nonchalant.
    ”Kokt potatis är det som traditionellt hör ihop med denna rätt”.
    Kokt Amadinepotatis är väl det enda som passar en kärleksfullt lagad köttgryta. Eller möjligen potatisstomp gjord på norrländsk mandelpotatis.

  8. 29 november 2009 den 17:18 #

    Tack för inspiration till detta recept! Jag lagade det häromveckan, och det blev fantastiskt gott.
    Hade föresatt mig att följa anvisningarna slaviskt, men dels hade jag ingen tomatpuré hemma utan fick fuska med krossade tomater; dels hade jag inte tid att låta det puttra i 3-4 timmar i ugnen utan körde på i kanske två timmar på spisen istället… Dessutom silade jag inte bort något. Men det blev väldigt gott ändå! Med fin, kokt potatis och allt.

    Har tyvärr inte sett filmen, men det ska bli.

    Språkpolisen i mig kan inte låta bli att påpeka att det på franska stavas ”bœuf bourguignon” eller ”bœuf à la Bourguignonne” (alltså med ett -u- instoppat för att undvika sje-ljud av g+i). Brukar själv skriva ”burgundisk köttgryta” för att undvika problematiken med att œ inte finns på svenska — och jag tror att även många fransoser stavar fel på ”bourguignon”…
    Men, eftersom rättens namn upprepas många gånger i blogginlägg och kommentarer här vill jag gärna påpeka stavfelet — den som vill googla efter franska recept är ju mer behjälpt av en korrekt stavning.

    • 29 november 2009 den 17:34 #

      Kul att du fick till grytan. Tror inte ens Julia följde sina recept slaviskt. Håller faktiskt just nu på att laga till en annan gryta ur hennes bok. Denna gång förhåller jag mig inte så bokstavstroget och det ska nog gå bra.

      Tack för påpekandet om stavningen. Det är rättat nu.

  9. Lena
    05 januari 2010 den 16:26 #

    Såg filmen Julie & Julia igår kväll och blev så inspirerad att jag idag handlade ingredienser till hennes boeuf bourgignon . Väl hemma gick jag ut på nätet för att hitta RECEPTET och vad hittar jag – om inte denna bloggen!!!!
    Så nu står min gryta i ugnen efter att ha tillagats efter konstens alla regler; Julias, Öhmans och allas kommentarer.
    Tack för hjälpen!

  10. Robin
    19 januari 2010 den 15:49 #

    6 portioner:
    1.5 kilo kött
    2 hekto bacon
    1 lök
    1 morot
    24 smålökar

    Det låter väldigt mycket, ni som provat är 6 portioner rimligt eller räcker det till fler?

    • 19 januari 2010 den 22:00 #

      Det är rimligt, man tar gärna om. 😉
      Men det räcker nog till någon till om man bullar upp ordentligt med sallad, potatis och bröd.

  11. Michaela
    24 januari 2010 den 0:41 #

    Du skrev följande:
    ”Bryn de skivade grönsakerna i samma fett. Häll sedan bort fettet. (Ingenstans i receptet nämns när lök och morot ska ner i grytan. Märkligt.)”

    Jag har löst ditt sk ”problem”. Du ska inte ta ut löken o morötterna ur grytan överhuvudtaget, det är därför Julia inte skriver NÄR de ska tillbaka till grytan, för de kom aldrig ut ur grytan. Utan när du brynt grönsakerna häller du bort fettet, men låter grönsakerna ligga kvar i grytan. Och sedan tillsätter du de brynta köttbitarna och baconen, saltar, pepprar, mjölar etc.

  12. Barney
    26 mars 2010 den 1:13 #

    Toppenblog!
    Man kan ju inte låta bli att kommentera kommentarerna 🙂 Tog precis ut ett par kilo hjortbitar ur frysen. Ska vi se här…
    1. OM man nu får tag i kvalitativa morötter som smakar mer än jord, ska inte dessa egentligen komma in ganska sent för att behålla en viss ”crisp”? Smaksak såklart, men jag gillar vissa grönsaker o rotfrukter al dente.
    2. Rent fläsk i all ära, därav koket kan man tänka. Men pancetta kan väl aldrig vara fel?!
    3. Någon oroade sig för mängden. Min erfarenhet är väl den att en dylik rätt kan stå i en tioliters gryta en hel vecka. Så kan folk gå och smacka i sig efter behag. Och den blir ju bara bättre med tiden. Kan man verkligen tillaga för mycket av detta?
    Fortsättning följer. Om några dagar när det är klart 🙂

  13. Barney
    27 mars 2010 den 23:05 #

    Smaken excellent. Pancetta= huga. Sen med morötter = perfekt.
    Vitsvanshjort= Inte. Teorin baserades på älg, som ju med fördel kan långkokas (Tjälknöl och märgben t.ex.)och en tidigare tillagad Carne con Chili, men vitsvanshjorten blir sträv med en eftersmak av dy och lever. Inte helt olikt ejder faktiskt. Detta tog ju chilin hand om senast…
    Grytbitar på hjort skall man nog helst mala till färs.

  14. Lenny
    29 mars 2010 den 16:23 #

    Bästa köttet vore nog skrap från bog efter slakt. Billigt och ofta nermalet kött som kostar en spottstyver eller ja… det har falukorvspris iaf. Att steka på rotfrukter får dem att sockra till sig så fräst på dem om ni vill ha dem al dente och att de hinner avge sin sötma. Ett vin jag kan tänka mig passar till koket och servering vore Siglo, en Crianza från Rioja som inte är för örtig och är relativt prisvärd. Jag är lite less på örtiga viner från italien själv.
    Lycka till.

  15. Mattias
    31 mars 2010 den 23:08 #

    Vilken utmärkt genomgång av detta recept! Jag har länge sett fram emot att bjuda på detta. En liten liten fråga bara, om än tämligen trivial: Du lagade dubbel sats, men på bilden ser det ut som att du använt Julias 24-centimetersgryta? Du kan förstås ha lagat allt i två kärl men vad jag egentligen undrar är om proportionerna ändras eller om man bör tänka på något särskilt om man gör en större sats i ett större kärl.

  16. Lina
    16 augusti 2010 den 21:59 #

    Underbar gryta, särskilt dagen efter. Nu var det längesedan jag såg filmen men jag har för mig att Julie betonade hur viktigt det var att steka i ÄKTA smör. Står det verkligen i ursprungsreceptet att man ska steka köttet i olja?? Har jag fått det helt om bakfoten alltså?

  17. 01 september 2010 den 13:45 #

    Såg filmen Julie & Julia igår och det blev förhoppningsvis startskottet på att börja laga en massa nya rätter och först ut blir den här. Tack för ett fint recept!

  18. 06 oktober 2010 den 16:05 #

    Denna har jag ocksa lagat! Jag tyckte att baconet blev extra knaprigt av att kokas forst, men det var kanske inbillning. Jag hade ocksa samma problem som du med morotterna, men vid fjarde genomlasningen kom jag pa samma sak som Michaela papekar ovan. 🙂

  19. 10 december 2010 den 22:32 #

    Jag gjorde Boeuf Bourguignon idag, efter Ria Wägner och Ellen Rydelius recept i boken ”Smakbitar från 8 länder”. Här stod inget alls om bacon eller att torka kött med papper/handduk (vilket jag upptäckte hade varit en god sak att göra). Receptet var enkelt och jag undrade hur detta kunde vara en paradrätt överhuvudtaget; men det var verkligen fantastiskt gott och hela familjen från 3år -12 år-12år-18år-37år-42år ät med stormande aptit! KUL!
    Filmen Julie&Julia inspirerade mig att starta en blogg med namnet Pia& Ria enligt samma grundidé; efter jul sätter jag igång. Nu bara fvärmer jag upp… 🙂

    • 11 december 2010 den 18:41 #

      Antar att du sett att jag genomfört ett sådant projekt på temat ”Carl Butler & Jag”? Ett recept återstår.

  20. Judith
    21 januari 2011 den 20:40 #

    Hej! Hittade din blogg idag på jobbet och är så glad för den är fantastisk! Ska plöja igenom den under jobbhelgen 🙂 Testar detta recepetet just nu för det är en klassiker jag aldrig följt till punkt och pricka. Jag har nämligen en slags sjuklig oförmåga att slaviskt följa recept för jag kan bäst själv. Kom i alla fall halvägs genom detta idag innan jag flippade ut, så jag är mycket stolt,

  21. Johan
    06 mars 2011 den 17:00 #

    Julia lagade detta i det första programmet av ”The french chef” och i det avsnittet använder hon varken bacon, morot eller stor gul lök. Hon gör dessutom en liten fuskredning för att reda såsen (mjöl och smörpasta som smälts ner i vinet och köttjuicen.) Antagligen gör hon det enklare för att inte skrämma de amerikanska husfruarna, men för Julia Child nördar med lite mindre tid och ingredienser är det trevligt med en lightversion av receptet. Det går att ladda ner online, men här är det i korta drag.

    Kött, smålök, champinioner, vin, biffbuljong, vitlök, timjan, lagerblad, smör och olja. Mängd enligt receptet ovan.

    1 Bryn köttet i stekpanna på hög värme
    2 För över köttet till en gryta
    3 Häll över bujong och vin så det täcker köttet.
    4 Sätt in i ugnen, ca 3h
    5 Skålla smålök i 30 sekunder och skala dem
    6 Stek de hela smålökarna lätt och låt den sjuda under lock i 25 minuter. Ställ åt sidan
    7 Skär upp champinioner i kvarsbitar och stek snabbt i olja och smör. Ställ åt sidan.
    8 Ta ut köttet efter 3h.
    9 Sila bort vinet och köttbujongen ner i en såsgryta. Smaka av.
    10 Lägg köttet tillbaka i grytan
    11 Rör samman smör och mjöl och låt det smälta under vispning i såsgrytan med vinet och köttbuljongen.
    12 Häll champinioner och lök tillsammans med köttet, rör om försiktigt. Häll den redda vin-köttbuljongen ovanpå. Värm och servera.

  22. Jonas Karlsson
    30 november 2011 den 23:55 #

    Hej, håller just på med grytan(väntar). De skivade grönsakerna är kvar i grytan när man häller ut fettet, sen lägger man helt enkelt tillbaka köttet(vilket legat på fat tillsammans med bacon) i samma gryta, där nu lök och morötter ligger. Jonas

  23. Jonas Karlsson
    01 december 2011 den 0:03 #

    ang kommentar 44. denna syftar på kommentaren att ingenstans angetts när lök och morot skall föras i.

  24. Anders
    03 januari 2012 den 9:18 #

    MUMS!

  25. Margaretha Mellner
    15 januari 2012 den 14:40 #

    Tack för inspirerande inlägg. Gör själv en variant där köttet marineras i vinet tillsammans med vitlök och lagerblad i 24 tim. Receptet kommer från Anna Bergenström, som är favorit tillsammans med Carl Butler

  26. camilla
    21 januari 2012 den 19:02 #

    Skall man laga denna gryta i gjutjärn eller finns det några nackdelar med det smakmässigt ??

    • 22 januari 2012 den 17:12 #

      Oemaljerade gjurjärnsgrytor sägs missfärga rätter med hög syra (t ex om man har mycket vin i), fast jag har inte haft några problem med det.

      • Gits
        14 januari 2013 den 19:46 #

        Precis min gryterfarenhet. Möjligen är problemet (om det är ett) större vid användande av vitt vin, rödvin gör ju ändå rätten så mörk? Just emaljerade grytor är ju f.ö. omöjliga att använda på platta, det var så jag en gång för länge sedan alldeles själv lärde mig att, efter uppkok, köra grytor på låg ugnsvärme (min stora emaljerade gjutjärnare är inköpt på en Domusbutik i norr, långt innan marknadsföringsgökar hade transformerat varumärket från redskap till inredningsdetalj).

        Rent generellt tycker jag att man bör klämma i stora mängder rotsaker (man får stödja på morötter, rotselleri som accent är utmärkt liksom persiljerot) och lök. Rökt fläsk i rejäla bitar och en remsa citronskal tycker jag gott man kan kosta på sin bœuf. Apelsinskalet i kommentaren nedan må prøves!

  27. Ewa Ekberg-Wihlen
    28 februari 2012 den 14:03 #

    Någonstans har jag läst att man skall ta i en strimla tunt apelsinskal o också gjort det- blev lyckat!!

  28. Mikael
    09 mars 2012 den 14:49 #

    Jag tjoffar alltid i rotfrukterna från början, det ger ett annat djup till såsen, man kan ju spara några till slutet som blir al dente. Brukar dessutom köra ett gäng olika rotfrukter typ rotselleri, palsternacka och morot, minns inte om kålroten åkt i nån gång, men borde vara gott. Sellerin ger en grymt god smak, till sist kan man ju byta ut champinjonerna mot kantareller eller trattisar för ännu en smakhöjning..

    Har också mixtrat lite med att ha i lite kakao, vaniljstång och/eller lite balsamicovinäger. Gott, men inte en riktig bourguignon då kanske 🙂

  29. Peter Olofsson
    13 januari 2013 den 16:31 #

    Med risk för att framstå som en snobb måste jag ändå invända mot bruket av frasen”enligt konstens alla regler”när man bygger en gryta på knorrbuljong.
    Jag vet att man kan få till ett mycket välsmakande resultat med tärningar och flaskfond men de kan aldrig ersätta en riktig
    fond eller demi-glace.
    Ingen kock eller restaurang med självaktning skulle tycka att dom gjort sitt yttersta om dom
    skippat skygrytan.
    Fonden med dess mångfacetterade och djupa smakregister samt naturliga gelatin är oersättlig inom högre kokkonst och själen i en sås eller gryta.Detta är fakta och inte snobbism.
    Jag vill dock påpeka att jag själv har både tärningar ock flaskfond i skafferiet men när jag emellanåt gör mig omaket att koka riktig buljong- himmelrike!

  30. 13 januari 2013 den 16:34 #

    Jag erkänner: Jag är en charlatan. 😉

  31. Magnus Blom
    27 januari 2013 den 14:57 #

    Från Boeuf-entusiast i Jönköping
    Vi har gjort denna excellenta och delikat gryta efter Julias originalrecept med ett par små ändringar och det beror på vad specialisten Lisa på http://matmolekyler.taffel.se/2010/06/23/maillardmagi-hemligheten-bakom-gyllenbrunt/
    skriver om att den åtråvärda Maillardreaktionen blir bättre med smör än olja, därför provade vi olja. Jag har för mig att det blir grått med olja och gyllenbrunt med smör när man steker bitarna. Vi lade ner ett par rutor 70 %-ig mörk choklad i grytan också. Resultatet blev ypperligt och en symfoni av smaker, dofter och ljuva detaljer av smaksensationer gled ihop med det goda röda vinet. Man hamnade bredvid Julia i Boeuf-himeln.
    Vet någon om det blir bäst med olja eller smör här? Måste read ut ordenligt och på djupet. En kanonsida annars, Anders. Bra jobbat. Ps Se denna om Matmolekyler http://www.bokus.com/bok/9789153437246/matmolekyler-kokbok-for-nyfikna/
    Magnus i Jönköping

  32. Gabriel
    07 oktober 2013 den 11:13 #

    Funkar det bra med högrev som grybitar i detta tro?

  33. Anette
    03 januari 2014 den 23:37 #

    Lagade denna gryta idag enl recept! Fantastiskt gott, hade svårt att sluta äta. Serverades med potatismos. Rekommenderas varrmt😄

  34. Josie
    15 februari 2014 den 19:20 #

    Jag har en fråga angående detta stycke: ”Lägg tillbaka bacon och kött i grytan, salta och peppra och skaka om bitarna. Pudra över mjölet och skaka omkring bitarna igen så att köttet täcks med ett tunt lager mjöl. Sätt in grytan utan lock i ugnen och låt den stå i 4 minuter. Skaka om bitarna och låt den stå 4 minuter till. (Under tiden bryns mjölet och köttbitarna får en tunn stekskorpa.) Ta ut grytan och sänk värmen till knappt 175°.”

    Vad ska temperaturen vara först? Har letat i hela receptet men hittar det inte.

    • 15 februari 2014 den 19:26 #

      I början av receptet står ”Förvärm ugnen till 225°”.

  35. Annika
    09 augusti 2014 den 14:37 #

    Grytan står i ugnen…
    Jag tolkar att morötter och lök inte ska tillbaka i grytan efter silning. De ska alltså inte ätas. Då spelar det ingen roll om morötter är al dente eller inte.
    Eller misstolkar jag receptet??
    3 timmar kvar innan silning, så om någon kan bekräfta är jag tacksam. 🙂
    Hälsn Annika

    • 09 augusti 2014 den 15:06 #

      Morötter och lök ska inte tillbaka. Fast jag tycker att morötterna är så goda att de för komma med i alla fall.

      • Annika
        12 augusti 2014 den 18:57 #

        Jättegott! Gästerna gav toppoäng och maten tog slut. 🙂
        Jag kommer definitivt att laga snart igen. Tack Anders!
        Några kommentarer:
        Jag använde ekologisk närproducerad högrev och samma gårds eget rökta bacon från ”glada” grisar.
        Vid bryning av köttet var jag tvungen att tillsätta mer olja några gånger eftersom grytan stekte torr. Det fanns inte heller något fett att hälla av, så jag torkade bara ur den innan bryning av morötter/lök.
        Jag använde Valpolicella Classico Brigaldara både i och till maten. Knorr 2 st tärningar Mörk Oxbuljong, en skvätt Touch of Taste Oxbuljong och totalt ca 3 dl vatten.
        Pga tidsbrist i slutet hoppade jag över silningen.

      • Rasmus
        16 april 2018 den 20:46 #

        Brukar oftast laga min Boeuf utan recept men med de klassiska råvarorna. Mina tips för en lyckad gryta:
        -Finhackad gul lök (1 del) finhackad morot (1 del) finhackad selleri (1/2 del) dvs en klassisk Mire Poix. Detta tycker jag kan lyfta en ”vanlig” buljong eller fond till en högre nivå.
        -Se till att fräsa med tomatpurén tillsammans med grönsakerna på slutet, inbillar mig att det ger en rundare och fylligare smak.
        -Stek köttet i omgångar för ordentlig stekyta, häll vatten i stekpannan på slutet för att ta vara på alla smaker och tillsätt i grytan
        -Var inte rädd för att ta med fetten från bacon eller sidfläsk! Låt det koka med och ”skumma av det” på slutet om du upplever fettet som ett problem.
        -Morot & lök, vill man ha större bitar av dessa så brukar jag lägga i dom 15-20 min. innan grytan är klar. Då behåller dom ganska bra struktur och smak.
        -Viktigaste tipsen av alla kanske; oavset om du använder högrev, nötbog eller märgpipa – se för guds skull till att provsmaka köttet då tillagningstiden kan variera på en timme eller mer beroende på kvaliteten/mörningen på köttet.
        – Tips på budgetvin till denna rätt samt rödvinsås: campos de luz

        Hoppas att detta kan hjälpa någon till en lite bättre Boeuf, denna kung av köttgrytor 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Julie & Julia « Öhmans Mat & Vin - 14 november 2009

    […] Julia Childs Boeuf Bourgignon « Öhmans Mat & Vin  |  14 november 2009 at […]

  2. Utvärdering och analys av Julias köttgryta « Öhmans Mat & Vin - 15 november 2009

    […] blev det äntligen dags att avnjuta Julia Childs boeuf bourgignon. Skulle arbetet med grytan ha gett resultat? Kunde det smaka bättre eller annorlunda mot de […]

  3. Ingen dålig lördagskväll! « Öhmans Mat & Vin - 15 november 2009

    […] och pinot noir. Det sistnämnda kan ha att göra med att kvällens huvudrätt var utannonserad som ”Julia Childs boeuf bourgignon”. Efter lite tapas, köttgryta med rotfruktsmos, gotländska ostar och sjutton (17) viner var alla […]

  4. ”And the winner is…” « Öhmans Mat & Vin - 04 januari 2010

    […] Vinnaren blev Ulrika Karlberg som har matblogen ”Loppetoppan”. Som av en händelse var Ulrikas kommentar den sista och handlade dessutom om Julia Childs paradrätt bouef bourguignon: […]

  5. En liten del av Bourgogne i Jönköping « Aqua vitae – livets vatten - 04 januari 2010

    […] att få en andningspaus från rester efter julbord m m. För ett par veckor sedan skrevs det om Julie Childs boeuf bourgignon på Öhmans Mat & Vin och nu var det läge att spendera en dag med lite nötkött, champinjoner och vin. I grytan fick det […]

  6. Potage Parmentier à la Child/Thunberger « Öhmans Mat & Vin - 09 januari 2010

    […] Boeuf Bourguignon […]

  7. Julia Childs Coq au Vin « Öhmans Mat & Vin - 10 januari 2010

    […] här var till och med bättre än boeuf bourguignonen! Fantastiskt rik, mustig och fyllig smak som jag inte åstadkommit tidigare, och då har jag […]

  8. Julia Childs Boeuf Bourguignon – kortversionen « Öhmans Mat & Vin - 16 januari 2010

    […] post som är i särklass mest läst på bloggen är den om Julia Childs originalrecept på boeuf bourgignon. Det verkar snudd på vara en folkrörelse att laga denna smarriga gryta. Eftersom det receptet är […]

  9. ”Jag kan laga mat” « Öhmans Mat & Vin - 01 februari 2010

    […] exempel ur boken är instruktionerna hur man lagar en boeuf bourguignon. Betydligt kärnfullare än Julia Childs episka utläggning. In a heavy-based pan over a medium-high heat, fry the onions and lardons until browned. Remove […]

  10. Carl Butler: Bœuf Bourguignon « Öhmans Mat & Vin - 27 februari 2010

    […] att testa en klassisk, svensk variant på detta recept. Julia Childs var ju minst sagt tillkrånglat medan Calle sin vana trogen gör en dygd av enkelheten. Blir det […]

  11. Simona Ahrnstedt - 18 september 2010

    […] ska maken och jag bjuda över grannarna på Julia Childs Boef Bourgignon och potatisgratäng och en dunk […]

  12. Annas mat & vikt, kropp & själ » Julia Child’s Bœuf Bourguignon med modifikation à l’Anna - 11 januari 2011

    […] väl sett Julie & Julia??). Detta krävde några dagars mental förberedelse. Hittade receptet här, och kommer nu att skriva min variant av det och berätta hur jag […]

  13. Öhmans boeuf bourguignon « Öhmans Mat & Vin - 16 januari 2011

    […] Julia Childs och Carl Butler må ursäkta för min egen freestyle-variant av klassikern bouf bourguignon var faktiskt snäppet bättre än originalen.  Det kanske låter kaxigt men resultatet levererade höga och intensiva smaker. Dessutom är det en allt-i-ett-gryta som bara behöver lite bröd och en sallad för att bli en komplett måltid. […]

  14. Burgundisk köttgryta del 2 – resultatet | - 11 mars 2011

    […] är den färdiga grytan. Receptet snodde jag helt sonika härifrån och följde det till punkt och pricka. Ser hemtrevligt ut tycker jag, men sedan brukar ju grytor ha […]

  15. Lite godtyckligt » Första storkoket – en äkta köttfärsås - 15 april 2012

    […] också champinjoner. Tillagade på samma vis som i Julia Childs burgundergryta, Boeuf Bourgignon (förtjänstfullt översatt här): nämligen att smörsteka dem separat. Det blev mycket gott och väldigt många lådor och lite […]

  16. Bloggen fyller 3 år! | Öhmans Mat & Vin - 25 juni 2012

    […] digitaliserade. Jag fnissar lite åt timpanogalenskapen och förundras över hur få kommentarer Julia Childs boeuf bourguignon får trots tiotusentals […]

  17. Julia Child 100 år | Öhmans Mat & Vin - 15 augusti 2012

    […] vana och utbildning och som hade beurre blanc och majonäsvispning i ryggraden. Hennes recept på boeuf bourguignone är lite kämpigt att ta sig igenom men väl värt besväret och är än idag det mest lästa på […]

  18. Pastasås Bourguignon | Öhmans Mat & Vin - 01 september 2012

    […] med köttfärssås. Det slog mig att man borde kunna göra en sås på samma ingredienser som en boeuf bourguignon. Jag prövade och visst gick det. Riktigt bra dessutom. Mustigt och […]

  19. Veckans matkoma v 41 - Matkoma - 09 oktober 2012

    […] Boeuf Bourguignonne (Recept från Julia Child via Öhmans Mat & Vin) […]

  20. Vintertid, Gryttid, Rödvinstid | Magnus Reuterdahls vinblogg (Aqua Vitae) - 01 december 2012

    […] Receptet följer i princip Julia Childs såsom det är återgivet hos Öhman mat & vin. […]

Lämna en kommentar