Stekta Gröna Tomater

stekta gröna tomater

Efter gårdagens filmupplevelse var det nästan givet att kvällsmaten skulle bli ”Stekta Gröna Tomater”. Finns det någon annan filmtitel som också är en maträtt?

På bondens marknad köpte jag på mig en hel del fina gröna tomater för bara 15 spänn. Skar tjocka skivor av tomaterna, vände dem i vetemjöl därefter i en blandning av ägg och vispgrädde. Slutligen vändes skivorna i en 50/50blandning av ströbröd och parmesan. Två lätt krossade vitlöksklyftor friteras gyllenbruna i olja i en stekpanna och lyfts därefter upp. Tomatskivorna friteras ett par minuter på var sida. Servera med risonipasta som smaksätts med lite riven parmesan, svartpeppar och ett par matskedar av vitlöksoljan.

Tomaterna är syrliga och fasta och kontrasterar fint mot det frasiga och smakrika frityrskalet. Den krämiga och milda pastan kompletterar rätten perfekt.

Prova också att lägga in de gröna tomaterna.

Etiketter:, ,

Kategorier: lättlagat, Råvaror, Recept, Vegetariskt

Kontakt & prenumeration

Det finns flera sätt att hålla sig uppdaterad om bloggen, se nedan. Vill du ha kontakt med mig direkt kan du mejla till anders@gustibus.se.

5 kommentarer på “Stekta Gröna Tomater”

  1. 05 november 2009 den 11:33 #

    Vilket gott recept!
    Hoppas du inte misstycker att jag vidareutvecklade lite…
    http://frkdill.blogspot.com/2009/11/nastan-sista-skorden-grona-tomater.html
    Många hälsningar från frk Dill

Trackbacks/Pingbacks

  1. Stekta gröna tomater « Slickepott - 27 augusti 2010

    […] och gröna. Så nu var det dax att äntligen smaka stekta gröna tomater. Jag hittade det här receptet och jag köpte hela konceptet med risoni och allt. Tomaterna blev en höjdare och jag kommer […]

  2. Inlagda gröna tomater « Öhmans Mat & Vin - 15 oktober 2011

    […] stekta gröna tomater, det är riktigt smarrigt. Fler sätt att konservera tomater är Camilla Plums recept på inkokta […]

  3. Grön tomatmarmelad « Öhmans Mat & Vin - 17 oktober 2011

    […] sätt att ta var på tomater: Testa stekta gröna tomater, det är riktigt smarrigt. Fler sätt att konservera tomater är Camilla Plums recept på inkokta […]

  4. Konservera och ta tillvara tomater | Öhmans Mat & Vin - 22 juli 2012

    […] Stekta gröna tomater […]

Lämna en kommentar